Akıllı ev sistemleri konfor ve tasarrufu birlikte nasıl sağlar?

Türkiye’nin gelişiminde büyük bir rol oynayan ve deprem bölgesinde yer alan ülkemizde önemli bir yere sahip olan inşaat sektörü, ekonomik krizin ardından büyümesini sürdürüyor.

Türkiye inşaat sektöründe konutlar %40 gibi büyük bir paya sahip. Başarısını kanıtlamış dev inşaat firmalarının yanı sıra, daha küçük çaplı konutlar inşaa eden müteahhitler de mevcut. Kentsel dönüşüm alanları başta olmak üzere Türkiye’nin hemen her yerinde yapılan, farklı konsept, kalite ve özelliklere sahip yeni konutlar, yatırım ya da yaşam alanı sağlamak üzere tüketicilere sunuluyor.

Ürün ve oyuncu sayısının giderek arttığı inşaat sektöründe konutların yeri, fiyatı ve kalitesi en önemli kriterler olarak karşımıza çıkıyor. Ancak zorlu rekabet ortamında pazarlamanın da önemli bir etki yarattığını görüyoruz. Hatta pazarlama faaliyetleri bazen konutun yeri ve kalitesini geri plana atacak kadar güçlü olup, konut fiyatlarını doğrudan etkileyebiliyor. Pazarlama etkisinin farkında olan inşaat firmaları da TV reklamlarından, örnek daireli özel satış ofislerine, 3 boyutlu görsel çalışmalardan, detaylı dev maketlere kadar pek çok farklı yöntemle pazarlama faaliyetlerini yürütüyor. Standart konutlara göre satış fiyatları daha yüksek olan villa, site, rezidans gibi konut tiplerinde ise pazarlama unsuru bambaşka bir rekabet alanı yaratıyor ve tüketiciler tarafından daha fazla tercih edilmek için artık standartlaşmış pazarlama faaliyetlerinin yanı sıra farklı fonksiyonlar ve dikkat çekici avantajlar da sunuluyor.

Finansal kolaylıklar (kira garantisi gibi), dış yaşam alanı avantajları (açık-kapalı yüzme havuzları, spor salonu, sinema salonu gibi), iç yaşam alanı avantajları (soyunma odası, yerden ısıtma, ekstra banyo) ve fonksiyonel avantajlar (görüntülü interkom, güvenlik ve komple akıllı ev sistemleri gibi) projelerin tercih edilmesinde oldukça büyük bir etkiye sahip olmasının yanında konutun metrekare fiyatını da yükseltiyor.

Konut sektörünün en yeni trendi olarak karşımıza çıkan ve sayıları nispeten çok fazla olmayan akıllı ev sistemleri, keyifli ve konforlu bir kullanım sunarken enerji faturalarını da düşürüyor. Ev ekonomisine sunduğu avantajlarla birlikte daha az enerjiye ihtiyaç duyması, daha az atık oluşturması, çevre korunmasına katkıda bulunuyor. Bunun yanı sıra ülkemizde yakın zamanda yürürlüğe girecek olan binalarda enerji kimlik belgesi uygulamasıyla bir evin A+ sınıfına yükseltilmesi kullanıcısına daha düşük vergi avantajı da sağlayacak.

Doğrudan ve dolaylı olarak sağladığı avantajlara rağmen, akıllı ev sistemleri henüz az sayıda projede uygulandıysa da bu sayının gün geçtikçe artması inşaat firmaları, müteahhitler ve yatırımcıların dikkatini çekiyor. Tam bu noktada ise tüketicileri akıllı ev sistemleri ve avantajları hakkında doğru bir şekilde bilgilendirme gerekliliği ortaya çıkıyor. Çünkü akıllı ev sistemlerinin sadece adını kullanarak tüketicileri yanıltan firmalar bilgi kirliliğine sebep olurken, artan rekabet nedeniyle giderek daha fazla firma bu tür yanıltıcı bilgilerle tüketicileri yanlış yönlendiriyor. Ancak tüketiciler, kendilerine sunulan “akıllı ev sistemi” hakkında soracakları birkaç basit soru ile bu durumun önüne geçebilirler ve aldıkları yanıtlara göre sağlıklı kararlar verebilirler.

Akıllı ev sistemleri nedir?

Akıllı ev sistemleri, kullanıcının konforunu artırırken tüketilen enerji miktarını azaltan; genişleyebilir, gelişebilir, yeni teknolojiye sahip ve güvenilir üreticiler tarafından sunulan sistemlerdir. Güvenli bir tercih yapma konusunda akıllı ev sistemini sunan üretici kadar ürünleri devreye alan çözüm ortağı (entegratör) firmalar da önemli bir rol oynar.

Evde ısıtma ve soğutma sistemi kontrolü var mı? Kontrol nasıl sağlanıyor? Bu nasıl bir tasarruf yaratacak?

Bir evin kullandığı toplam enerjinin yüzde 40’ı, yani en büyük enerji gideri ısıtma ve soğutmadan kaynaklanır. Ancak evin tüm odalarına konulan termostatlar, oda bazında sağladığı sıcaklık kontrolü sayesinde, oda ısılarını bağımsız olarak ayarlayarak ihtiyaca en uygun yanıtı verir. Tüm bu kontrolleri insan algısından daha hassas ve kesin şekilde yapan akıllı termostatlar yardımıyla enerji maliyetlerinde yaklaşık yüzde 30 oranında tasarruf sağlanabilir hatta bu oran kullanım desteği ile yüzde 40’a kadar artırılabilir. Bu kontrollerin zamana bağlı olarak, uzaktan ve cihaz üzerinden yapılması gerekir.

Aydınlatmalar kontrol edilebiliyor mu? Işık şiddeti ayarlanabilen aydınlatma sistemi var mı? Nasıl tasarruf sunuyor?

Bir evde harcanan toplam enerjinin yaklaşık yüzde 15’i aydınlatma amacıyla kullanıldığı için aydınlatmada yapılacak tasarruf oldukça önemlidir. Tasarruflu ampuller ve LED teknolojili aydınlatma armatürleri enerji harcamalarının önemli oranda azaltılmasına katkıda bulunur.

Aydınlatmaların otomasyonu ile kontrol edilebilmesi sayesinde, örneğin açık unutulan lambalar kapatılarak ve aydınlatma ihtiyaca uygun oranda kısılarak enerji tasarrufu sağlanabilir. Ayrıca bir tablet, kumanda, akıllı telefon veya klasik anahtarlarla yapılan kontroller sayesinde aydınlık şiddeti kişiye göre ayarlanarak büyük bir konfor sunar. Diğer taraftan ütü prizi, ısıtıcı prizi gibi bazı prizlerin kontrol edilmesiyle güvenlik sağlanabilirken; TV sistemleri, bilgisayar gibi “stand by” modunda enerji harcayan ekipmanların enerjisini keserek de tasarruf sağlanabilir.

Evdeki sistemler zamana bağlı olarak, akıllı telefon ve tabletlerle uzaktan kontrol edilebiliyor mu?

Tasarruf ve konforu bir arada sunan akıllı evler, sistemleri sadece kontrol etmez, bu kontrolü akıllı bir şekilde gerçekleştirir. Örneğin kışın işe gittiğiniz ve evin boş kaldığı dönemde, termostat kısılır, siz eve gelmeden bir süre önce evi ısıtarak hazırlar. Benzer şekilde akşam yatak odası kısık, yaşam odaları konfor seviyesinde tutulurken, gece yatak odaları konfor seviyesine dönüşür ve yaşam odaları ekonomi amaçlı kısılır. Ev Kullanıcıları açısından, hangi fonksiyonun gerçekten ihtiyaç olduğunu, hangisinin sadece konfor sağladığını ve hangisinin lüks amaçlı olduğunu iyi belirlemek, doğru ev seçmelerine yardımcı olacaktır. Ayrıca yatırımcı açısından da doğru bir pazarlama argümanı yaratacaktır.